141008

Inne i oktober månad och vi har nu byggt på vårt hus i 3 1/2 månad. Jag har jobbat hemma i två dagar då yngsta sonen ligger i feber och gjort sedan i söndags men idag fick mannen vabba och gå till läkaren och kolla så att det inte är något virus i kroppen som spökar.
 
I helgen var jag på hem och villa mässan och kikade runt lite på saker som jag var sugen på. Gjorde ett fynd och det var blandare till badrummen så nu är det mesta inhandlat och listan kan börja bockas av mer och mer. Den svåra biten med bardrummen är vad vi ska ha för kakel och klinkers och jag börjar känna lite stress över att hitta något som faller oss i smaken.
 
Kranen till badrummen
 

Jag kunde fira att huset var färdigmålat tills mannen sa till att han var tvungen att såga lite mer för avluftningen i takfoten så i helgen blir det att tejpa och måla lite mer men det ska nog gå fort. Jag har bara en strykning kvar på alla knutbrädor sen kan dom monteras. Takfoten på garaget överväger jag att ta nästa år för det blir allt kallare och jag tror det snart är försent att måla ute.
 
Mitt pilljobb som äntligen är klart

Vi valde att anlita en ventfirma som hjälpte oss med alla dragningar, isolera rören, sätta ljuddämpare, fixa takgenomföringen och montera takhuven för avluftnigen. Så medans vi jobbade fixade dom allt så nu är venten klar och vi kan plasta igen taket till helgen eller nästa.
 

Min man hade hjälp av sin far i helgen så nu är halva huset klart med all isolering och andra halvan har sista lagret 45 som ska upp. Kommunen måste ut och godkänna plastningen innan vi får börja med innerväggarna så jag måste kalla på dom ganska snart för det kan ta upp till 2 veckor innan kommunen kan komma. Vill inte ha stopp nu för då tappar vi bara mer tid. Lösullen ska ropas av också och det blir denna vecka.
 

Denna vecka blir spottarna i takfoten monterade så vi kan sätta kartongerna innan vi plastar och det ritade vi ut i veckan. Blir 3 st spottar på varje sida fram och bak. Det blir ingen belysning på gavlarna för vi kommer ha på garaget också och det känns som om att det borde räcka.
 
Något mindre roligt är att det golv jag valde till barnen har utgått utan förvarning och finns inte alls att få tag på så jag har letat som en galning efter något annat som passar mig i smaken och det är inte lätt. Det blir ett svart golv men inte helsvart som tanken var innan. Det kommer inte heller bli högblankt utan bara helvitt golv i vardagsrum och kök. Ända skillnaden på det vita golvet är att det är matt istället för blankt.
 
Detta blir golvet till barnen
 
 
Detta golv blir det i vardagsrum och kök
 

Jag har beställt duschset till badrummen som kom i fredags och när vi öppnade kartongen så var det runda duschtallrikar istället för fyrkantiga. Då visar det sig att dom fyrkantiga är slut och skickade med runda istället. Jag vill inte ha runda utan fyrkantiga så nu inväntar jag en lösning på detta. Hafa har en liknande modell med fyrkantig duschtallrik men där gillar jag inte duschmunstycket. Är ganska kräsen av mig men vill inte störa mig på detta sen. Kommer vi inte på en lösning så blir det till att byta till något lite dyrare i vårt badrum så får barnen behålla den runda till sitt badrum.