160129

Skrev tidigare om att vi var lite halvsugna på ett nytt hus och just nu går tankarna hemma att så kommer det bli. Flytta närmre skolan för barnen dock längre till golfbanan för mannen men det kommer fortfarande bli gångavstånd. Idag har vi inga riktiga gångvägar ur området och jag känner mig lite halvnervös när barnen cyklar till kompisarna och det område som kommer släppa tomter har allt detta redan klart. Jag tror tyvärr när man bygger på kommunalmark att kraven kommer vara mycket hårdare på färgval m.m men jag prioriterar hellre att bo närmre för barnen än att jag inte vill ha rött tak på huset. Jag vill helst ha ett helt svart hus men tror det kommer bli vitt. Detta är fortfarande bara planer och vi kanske kommer ändra oss när det börjar bli dags att köpa ny tomt.
 
Idag är jag sugen på ett vinkelhus på 200 kvm skulle också kunna tänka mig en kub på 2 plan men det vill inte mannen ha. Vi kommer då planera garaget bättre och köra dubbelgarage denna gång. Jag har redan börjat planera inredning och mycket kommer jag ta med till hus nr 2. Denna gång kommer jag köra hårt på att jag vill ha 2 diskmaskiner och även om mannen säger nej så kommer jag inte ge mig. Tror vi kommer välja att gjuta en platta med golvvärme till uterummet på en gång så slipper man det sen samt fixa tomten helt klar innan vi flyttar in för det är så drygt att ta allt lite då och då. Tänk om det blir ett nytt hus shit vad spännande men jag vet att resan var sjukt tung men nu har man gjort detta 1 gång så man vet hur man ska planera till nästa hus.
 
Den svåra biten är nog planlösningen men den har jag tid att spåna på och jag vet redan nu vad jag skulle ändra
  • Barnens sovrum kommer bli minst 15 kvm
  • Stora wc räcker om det är ca 8 kvm
  • Ett arbetsrum till oss
  • Större klk till mig
  • Inga installationer i tvättstugan om möjligheten finns
  • Större tvättstuga

Sen några saker som jag/vi kommer ta med oss till nästa hus

  • Två tvättmaskiner
  • Spottar i tak och fönster
  • Öppna planlösningen
  • Ljusa golv
  • Ytorna i köket
  • Allrum till barnen
  • Barnens kakel
  • Vägghängda toaletter

Som sagt detta är bara något vi spånar på och det är inte alls säkert att detta kommer att ske men vi är i alla fall överens om att vi är sugna på att bygga hus igen

Gillar att det är fler spottar i fönstersmygen så 2 kommer jag i alla fall vilja ha om våra fönster kommer bli stora

Att ha som en stjärnhimmel i badrummet är så fint så kanske blir något sådant   
 
Detta hus gillar jag men bara att ha något att gå på.