140526

Att bygga hus ska vara det bästa man får göra men det är bara en massa stress. Jag har behövt byta datum för utsättaren säkert 4 gånger och kommunen måste börja undra om jag är knäpp. Plattan har beställts om 2 gånger för att det tog så lång tid att få ok från kommunen att börja gräva. jag har känt många gånger att nu ger jag upp för allt går emot oss just nu men som tur är så är mannen positiv och får mig att ändra min inställning.
 
* När vi lämnade in bygglovet så trodde jag det skulle bara ta ett par veckor sen vart allt godkänt men inte våra handlingar. Vi hade lite otur och fick en som var helt ny på jobbet och missade en massa saker på första handlingarna vilket gjorde att vi fick skicka in kompletteringar i flera omgångar. Efter 3:e omgången handlingar fick jag nog och ringde upp vår handläggare och frågade vad som hände. Efter att stackarn fått höra mig skälla ut henne så bad hon mig kontakta hennes chef och fråga vad dom höll på med. Efter några ursäkter från hans sida att det har blivit struligt och några utskällningar från min så tog det ca 3 veckor så var bygglovet godkänt.
 
* När bygglovet var klart tänkte vi att nu kan vi börja gräva men nej det fick vi inte. Vi var tvungna att gå på startmöte först och den tiden kom 1 månad efter godkänt bygglov och vi hade jagat fram alla handlingar vi behövde eller i alla fall som vi trodde behövdes. Men miss från vår sida så var vi tvungna att köpa en platta först vilket jag ville vänta med då jag ville jaga priser först och inte panikköpa en platta. Så vi gick från mötet utan ett ok och det slutade med att vi var tvungna att panikköpa plattan i alla fall för att få fram handlingar på platta och golvvärme och skicka allt till kommunen. Ca 2 veckor senare var det ok att börja gräva men för att få ett ok att börja resa huset så måste vi in med mer handlingar så det jagar jag in nu.
 
* Den 5/5 började vi gräva för huset och vi var så glada att det äntligen var på gång. Plattan beställdes hem för att börja läggas den 28/5 och utsättaren bokad till den 27/5 så står vi idag besvikna för grunden är inte klar. Varje kväll och helg är vi uppe och tittar hur det går men grävningen har inte kommit så långt som den borde ha gjort. Igår vart vi lovade att allt skulle vara klart idag men han hade inte ens varit uppe och kört något som vi hade blivit lovade att vi idag var tvungna att avbryta jobbet och ta in någon som hinner klart. Så på torsdag börjar nya firman och kör igång och på måndag är det säkert klart för att börja med plattan runt onsdag.
 
Just nu känner jag en lättnad att det äntligen kommer bli klart samtidigt som jag känner mig elak att vi avbröt jobbet med vår tidigare grävare. Om han bara hade talat om att han inte hinner klart eller har tid så hade vi kunnat lösa detta i ett tidigt skede. jag vill inte vara osams eller elak även om jag är väldigt bra på att skälla ut folk när jag blir arg så tycker jag synd om dom när det ändå löser sig. Kanske kallas att vara mänsklig?!