140724

Det går framåt med huset i denna värme. Vi kör just nu mellan 10-14 timmar om dagen för att hinna med det vi ska och dör nästan i värmen. Det var ca 41 grader i solen och jag målar panel för fullt medans mannen spikar på andra sidor. Jag är glad att vi valde bort takjobbet för lägga takpannor i denna värme hade vi aldrig pallat och sen spar vi otroligt mycket tid. Vi har haft tur som fått barnvakt till barnen också för annars hade det aldrig gått och hinna med allt som måste göras. Min mamma hade barnen från måndag kväll till onsdag så lite saker har hunnits bockats av från listan som att skruva musband. Jag fick äran att göra halva huset och det tog tid kan jag säga. Jag skruvade inte ens en tredjedel på ca 2 timmar sen kom min svärfar och gjorde resten på kanske 20 min. Det märks att han jobbar som snickare och är van med skruvdragare för jag är inte alls duktig att skruva men övning ger färdighet =)
 
Nu har vi äntligen kommit på en lösning med plåten som är mycket mörkare än våra fönster och det är att vi har beställt nya i vita så passar det till fasaden istället. Att byta aluminium på alla fönster skulle kosta ca 50 000 och det ville inte fiskarheden betala eftersom vi har skrivit på alla papper men vi beställde mörkgrå från början men vi har inte tid att ta diskussionen med dom då vi bara har ställningen 1 vecka till och måste komma framåt med panelen. Nu ska jag kolla om det går att returnera dom plåtar vi fått och få pengar tillbaka istället. Det känns som att det borde kunna gå för annars blir det en extrakostnad på oss igen.
 
Imorgon skulle en snickare komma och kolla på takstolarna till garaget och börja jobbet om kanske 3 veckor och sist jag pratade med fiskarheden så talade jag om att den firma som kommer får göra klart hela garaget med råspont, papp, takpannor och gnua igen gavlarna och det skulle dom ordna. Idag talar snickaren om att han har fått order om att råsponta och pappa bara så det blev ett samtal igen och förklara att vi har tagit in en firma som gör taket på huset nu och vi kan inte göra garaget som planerat så denna kostnad får fiskarheden ta för vi har inte tid sen. Dom skulle återkomma om problemet och hur dom ska lösa det men vad är det som kan vara så svårt?! Vi har fått fel takstolar och upptäckte detta i tid som tur var och det känns som att det blir fiskarhedens problem att lösa så vi har vårt garage klart. Hade vi fått rätt takstolar från början så hade vi haft garaget klart till helgen med tak och gavlar som planen var från början. Börjar bli ganska trött på alla samtal och problem som kommer upp hela tiden. Det finns ett talesätt som säger att första huset bygger man åt sin fiende, andra huset bygger man åt en vän och det tredje huset åt sig själv. Börjar kännas lite så tyvärr.       
 
Ena gaveln panelad och målad
 
 
I denna värmen jobbar och sliter vi i. Kommer vara värt det sen när huset är klart
 
 
Taket igår med spikläkt och ränndalsplåtar
 
 
Idag bar killarna som gör taket åt oss ca 11 ton takpannor och inte en sur min eller suck hördes och jag är imponerad att dom pallar.
 
 
Alla takpannor som ska läggas ut imorgon
 
 
Vår underbara kvällssol på baksidan
 
 
Ska tyvärr bli lika varmt imorgon också och helt galet varmt sen ikväll.